Balance your diet, balance your health Balance your diet, balance your health

Minnesförsämring och omega-3

Med stigande ålder ställs många av oss inför olika grader av minnesförsämring, förvirring eller nedsättning av de kognitiva funktionerna. Tyvärr drabbas en del av dessa symtom tidigare än andra. Det blir helt enkelt svårare att komma ihåg saker, lära sig nya saker och bearbeta nya intryck. Flera kosttillskott har undersökts med tanke på möjligheten att fördröja den kognitiva försämringen, bland annat har en kost med rikligt med fet fisk eller kosttillskott med fiskolja studerats.

Näring för hjärnan

Fiskolja, fet fisk och halvfet fisk innehåller omega-3-fettsyror, främst EPA och DHA, som krävs för att hjärnan ska fungera bra. 

Undersökning av åldersrelaterad kognitiv försämring 

Observationsstudier av personer med en lindrig form av minnesförsämring visade att försämringen kom senare hos dem som använde omega-3 än hos dem som inte gjorde det. En teori som undersöks är om omega-3 kan fördröja utvecklingen av en minnesförsämring till en kraftig kognitiv försämring.

"Det är vanligt att minnesförsämring går vidare till åldersrelaterad kognitiv försämring och det är möjligt att kostfaktorer har betydelse"

Om du börjar få problem med minnet ska du kontakta din läkare eller sjukvården, eftersom det kan vara ett tecken på att en svårare kognitiv nedsättning håller på att utvecklas. Rådgör alltid med läkare eller sjukvårdspersonal innan du tar kosttillskott som omega-3.  Kosttillskott ska alltid användas som en del av en balanserad kost och inte som ersättning för en sådan. 

Källor
Baleztena J, Ruiz-Canela M, Sayon-Orea C et al. PLoS One 2018; 13(3):e0193568.
Kuszewski JC, Wong RHX, Howe PRC. Nutrients 2017; 9(5).
Chiu CC, Su KP, Cheng TC et al. Biol Psychiatry 2008; 32(6):1538- 44.