Balance your diet, balance your health Balance your diet, balance your health

Omega-3 för hjärtat

Vänta inte tills du är i medelåldern innan du börjar ta hand om din kropps viktigaste organ! Dessvärre kommer hjärtproblemen allt längre ner i åldrarna. Hjärtat är din motor, och det är viktigt att du kollar oljan i den. Bokstavligen, eftersom en bra olja – närmare bestämt fiskolja – hjälper hjärtat att fortsätta slå i rätt takt.

Ett gram omega-3 varje dag

Fiskolja, fet och halvfet fisk innehåller omega-3-fettsyror som är bra för hjärtat. Detta har bekräftats av det belgiska kardiologiförbundet. Exempel på feta och halvfeta fiskar är sardin, sill, makrill, lax, ål, röding och hälleflundra. De typer av fisk som äts mest i Belgien – torsk och pollack – innehåller tyvärr väldigt lite omega-3. Som tur är finns det också fiskolja av bra kvalitet i form av kosttillskott som kan kompensera för eventuella brister på omega-3 i maten.

Vad gör omega-3 för hjärtat?

Omega-3 från fiskolja förebygger hjärtinfarkter eftersom dessa fettsyror hjälper hjärtat att fortsätta slå i rätt takt. De håller blodkärlen friska och rena. De sänker inte kolesterolet, men gör det dåliga kolesterolet mindre klibbigt. Detta kolesterol ansamlas alltså inte i blodkärlens väggar, och därmed minskar risken för förträngning eller förhårdnad av artärerna.

Blog.heart

Vem behöver mer omega-3?

Målet är att få i sig minst 250 mg EPA och DHA dagligen, och helst ett gram. EPA och DHA är de omega-3-fettsyror som finns särskilt i fiskolja och fet fisk. Personer som är överviktiga eller har typ 2-diabetes behöver mer omega-3. Typiska dagliga doser är upp till 2 eller 3 gram EPA och DHA. Sådana doser är bara möjliga att få med ett tillskott av högkvalitativ fiskolja. Något som är bra att känna till är att Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet anser att det är säkert för vuxna med ett kontinuerligt dagligt intag av 5 gram EPA och DHA från fiskoljetillskott.